Att träna upp Färdigheter vad de nu kan vara? 

I samspel med att röra på sig eller utföra något som tränar upp fingerfärdighet, kroppsrörelse, intryck från ansikten men även hur vi låter och uttrycker oss, att varsamt få lära sig med någon som är lite trygg. Målet att lära ut så inlärning får komma i sin takt. 

Får barn tidigt lära sig hur det känns när kroppen får röra på sig och hur det känns när kroppen får slappna av har vi gjort ett bra förebyggande arbete mot den stress som finns i våra liv och vardag. Att ta tid och ge det då det gagnar på lång sikt - att ge en bättre livschans då både inlärning i skolan förbättras och att bygga relationer (skaffa vänner på skolan) och hälsan stärks. 

Såklart utan prestation - Men det finnas lekfullhet och humor.  Att få utforska och ibland misslyckas men då få bli tryggt omhändertagen. Se trygghetscirkeln nedan.

För att kunna skaffa färdigheter behövs vuxna eller de som är äldre som visar vägen, visa på nytt, leka, berätta, har tålamod, repetera, planera och förekomma så det finns chans till att få lyckas. I vardagssituationer i småbarnslivet tex- som att sitta på pottan, att bli lämnad och hämtad på dagis, att få ett syskon. 

Att lära sig att veta hur göra när man ska leka, att vet hur fråga, hur ta av sig vantar,  borsta håret, stå i kö, lära sig simma, cykla, vissla, hoppa hage, duka fram bestick, åka buss till träning, koka makaroner, bre sin smörgås, bädda, tända ett ljus, ta in posten, vattna blommor etc, vad är betydelsefullt för dig dina barn och er familj. 

Att dela sina barn är viktigt då andra kan annat och har kanske mer tid och tålamod då du som förälder gör ditt bästa men frågan är ju också hur bygger man ut sitt nätverk om den är obefintlig, liten eller icke stöttande och ibland farlig! Hur frågar man om hjälp och vart vänder jag mig. Var börjar jag som första steg? 

Färdigheter

Men vuxna behöver ju också leka!

Tyvärr är det inte ofta vi vuxna släpper på kontrollen och kastar oss ut i det okända och glädjefulla där vi själv får bestämma reglerna och vara fri. Lek kan på många sätt verka vara raka motsatsen till vuxnas sätt att leva. Är det därför vuxna ibland ser ner på lek och tycker att den är oviktig?

Lek är till sin natur självbelönande och frivillig. Lek utmanar gränserna för vad som är möjligt. Lek är frihet, fantasi och gemenskap. Lek ska inte utvärderas! Om någon bedömer dem som leker – ”så fint ni leker” – kan leken komma av sig direkt. De som leker gör det helt och hållet för sin egen skull. Att leka är själva poängen!